Toen ik als puber voor het eerst het Stedelijk museum te Amsterdam bezocht, was ik zwaar onder de indruk van The Beanery van Edward Kienholz uit 1965. Vandaag heb ik het weer gezien en ja het blijft fantastisch! Je komt in een kroeg, er klinkt muziek, glasgerinkel en geroezemoes van stemmen. Binnen hangen wat mensen aan de bar, een meisje met lang blond haar en een gestreept truitje en een man. Mensen? Ze hebben wel gewone kleren aan maar op de plaats van hun gezicht zit een klok.

Kienholz1

Kienholz3Kienholz2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Edward Kienholz (1927) heeft dit werk gemaakt naar een bestaand café in Los Angeles dat ook The Original Beanery heet. In de Beanery van Kienholz hangen nog een paar foto's van de echte Beanery. Deze bevindt zich in een buurt van Los Angeles waar veel galeries zijn. Het was mede daardoor een trefpunt van kunstenaars. Vanaf 1953 kwam Kienholz, die toen vlakbij woonde, er regelmatig. Na een paar jaar besloot hij dat hij deze kroeg na wilde maken.

Objecten
Voor de Beanery wilde Kienholz zo veel mogelijk authentieke stukken gebruiken. Toen Kienholz zijn Beanery af had, werd deze vlak bij de echte tentoongesteld. De stamgasten kwamen natuurlijk kijken en er werd gezegd dat het werk van Kienholz bijna echter was dan de Beanery zelf.

Tijd en dood
Kranten liggen bij de ingang van de kroeg in een krantenautomaat. Binnen zit een barkeeper de krant te lezen. Deze figuur is een portret van Barney, de toenmalige eigenaar van de kroeg. Hij is de enige met een gewoon gezicht, bij de andere figuren zit er een klok. Een duidelijke verwijzing naar de tijd. Overigens suggereren de wijzers, die bij iedereen op tien over tien staan, wenkbrauwen. De bruine kleuren in het café roepen het idee op van ouderdom, van iets dat in verval is. Tijd is voor Kienholz de ruimte die iedereen heeft tot aan de dood. Over de Beanery zei hij eens: 'Het hele ding symboliseert het verloop van de echte tijd (gesymboliseerd door een krant) naar de surrealistische tijd in de bar waar mensen hun tijd verspillen, de tijd doden, de tijd vergeten en de tijd negeren.'